Marian Daems
2
page-template-default,page,page-id-2,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Marian Daems

Mijn naam is Marian Daems, ik ben in 1966 geboren in Amsterdam en ik ben sinds 1990 bezig met keramiek.

 

Na één keramiekcursus werd ik zo gepakt door de materie klei en herinnerde ik me weer hoe leuk ik het altijd vond als we op school gingen kleien. Wat dus in het begin nog een oude liefde en hobby was, groeide uit tot een passie. Op een gegeven moment konden mijn handen qua techniek niet meer maken wat ik in mijn fantasie en inspiratie wel wilde.

Ik ben in 2000 tot 2002 naar de keramische vakopleiding aan de SBB in Gouda gegaan. Daar heb ik veel geleerd. Door een acute hernia heb ik deze opleiding helaas niet af kunnen maken, maar met de opgedane technieken, kennis en ervaring en steeds weer opnieuw proberen ben ik mij wel steeds verder gaan ontwikkeling in de keramiek. In het jaar 2004 was ik tevreden genoeg over mijn eigen stijl en werk en besloot ik voor het eerst naar buiten te treden met mijn werk o.a. via markten, exposities en een eigen website. Sindsdien ben ik regelmatig te zien op exposities en markten.

Naast zelf keramiek maken organiseer ik ook workshops (ook op locatie zoals bijscholen of bij bedrijven) en kinderkleipartijtjes in mijn atelier. Vanaf 2012 bied ik 2 dagen in de week dagbesteding aan een groep mensen met een verstandelijke beperking. Met deze groep maken we mooie werkstukken voor de verkoop. Ik werk ook in opdracht en maak dan objecten in samenspraak met de opdrachtgever en ben sinds 2006 aangesloten bij de Stichting Keramisten Noord Holland.

Mijn werk

Achter mijn objecten zit altijd een verhaal of een gedachte. Toch geef ik mijn werk geen titel. Dit doe ik niet, omdat mijn ervaring is dat iedereen weer iets anders ziet in mijn werk. Dat vind ik mooi en die ruimte voor iedereens eigen fantasie en invulling wil ik zo houden en niet in de weg staan met mijn eigen titels.

De huid van mijn werkstukken is nooit glad maar altijd bewerkt. Ik experimenteer veel met verschillende kleuren en soorten klei door elkaar. Na de biscuitoven bewerk ik mijn werkstukken met verschillende oxides, voor een mooi effect op de structuur. Daarna krijgen sommige delen een transparant glazuur. Ik wil dat de klei zichtbaar blijft, klei moet kunnen blijven ademen en niet verdwijnen onder een dikke gladde laag glazuur.